Co to jest karob i gdzie można go kupić?

Czym jest karob?

Jeżeli z jakichś powodów nie możesz spożywać zdrowego kakao, nie musisz się martwić. Doskonałym zamiennikiem jest karob. Jest to mączka chleba świętojańskiego, a dokładnie jego nasiona zmielone na mączkę. To wiecznie zielone drzewo, które rośnie w krajach basenu Morza Śródziemnego dostarcza nam tego cennego produktu. Karob wykorzystuje się w przemyśle spożywczym do wielu wyrobów, szczególnie cukierniczych. Można go wykorzystać do robienia:

– polewy,

– lodów,

– mleka modyfikowanego,

– dżemów, galaretek,

– słodkich przecierów itp.

W gospodarstwie domowym można z powodzeniem używać go do wypieków ciast zastępując kakao. Jest substancją naturalną i bezpieczną. Zawiera wiele substancji odżywczych i pierwiastków mineralnych takich jak: wapń, fosfor, potas, żelazo, magnez, witaminy z grupy B, oraz witaminę D. Ważną informacją jest to, że karob jest bezglutenowy. Mogą więc używać go osoby z nietolerancją czy celiakią. Nie zawiera kwasu szczawiowego, który utrudnia wchłanianie wapnia i cynku. Znakomicie zastępuje czekoladę i kakao. Może też być używany jako zagęszczacz lub składnik chleba razowego. Jako miód karobowy zastępuje cukier.

Gdzie można kupić karob?

Karob gdzie kupić? Mączkę chleba świętojańskiego można zakupić w sklepach ze zdrową żywnością. Coraz większa ilość takich sklepów pozwala na zakupy, jeszcze niedawno niedostępnych produktów. Dostępna jest jako karob w proszku lub melasa o karmelowym posmaku. Najlepiej zakupu dokonać online w sprawdzonym sklepie internetowym. Cena za 1 kg proszku lub kg melasy to ok. 30 zł. Dostępne są mniejsze opakowania po 150 g proszku. Warto je zakupić dla spróbowania smaku. Gdy stosujemy karob na co dzień lepiej inwestować w opakowania większe.

Czy można podawać karob dzieciom?

Kakao często jest silnym alergenem. Karob nie ma takich właściwości, dlatego możemy z niego przygotowywać pyszny i zdrowy napój dla dzieci, podobny do kakao. Można go stosować w codziennej diecie. Dzięki temu, że ma lekki, słodki posmak, nie wymaga dosładzania, jest więc zdrowszy i mniej kaloryczny. Przyrządzony na mleku kokosowym lub migdałowym smakuje wybornie. Dzieci go lubią nawet bardziej od oryginalnego kakao, które ma lekki posmak goryczki. Zyskujemy zdrowy i smaczny posiłek, bogaty w wiele składników mineralnych i witamin,a dzieci pyszny smak.

Karob jako zamiennik kakao może być dodawany do wszystkich ciast typu murzynek, ciemny biszkopt, kruszonka. Może być także dodawany do słodkich śniadań. Do jaglanki lub owsianki, z innymi przyprawami. Taki posiłek z samego rana doda energii i nasyci na kilka godzin. Wystarczy odrobina zdrowego tłuszczu, owoce, nasiona, cynamon i karob, a kasza jaglana zyska inny wymiar.

 

Surowe kakao: zdrowie ukryte w ziarnach

O tym, że kakao jest zdrowe możemy przeczytać na wielu stronach internetowych i w gazetach poświęconych zdrowemu trybowi życia. Kakao rzeczywiści można zaliczyć do czołówki najzdrowszych pokarmów na Ziemi, ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy. Wszystkie właściwości przypisywane ziarnom kakaowca dotyczą wyłącznie surowego kakao, dostępnego w sklepach z żywnością ekologiczną, a nie kakao w proszku i kakao błyskawicznego.

Jak się wytwarza kakao?

W zależności od tego, jaki rodzaj kakao chcemy uzyskać, świeże ziarna kakaowca poddaje się osobnym typom obróbki. Kakao sproszkowane, dobrze znane z polskich sklepów, a także kakao błyskawiczne, chętnie pite przez dzieci, są produkowane z proszku kakaowego. Proszek kakaowy jest zaś pozostałością po procesie wytłaczania masła kakaowego z uprażonych, uprzednio sfermentowanych ziaren. Jest więc produktem mocno przetworzonym: ziarna podlegają fermentacji, następnie są w wysokiej temperaturze prażone, mielone i rozdzielane na dwie frakcje, z których tylko jedna, ta mniej wartościowa, trafia następnie do sklepów.

Tymczasem kakao surowe nie jest tak dalece przetwarzane. Są to ziarna, które po zbiorach i wydobyciu z łupin są przez kilka dni jedynie poddawane fermentacji i suszone. Pozwala to zachować wszystkie prozdrowotne walory masła kakaowego, czyli występującej w nich mieszaniny tłuszczów i innych składników odżywczych.

Co się kryje w ziarnach kakaowca?

Surowe kakao jest niezwykle bogatym źródłem składników odżywczych, witamin, makroelementów i substancji, które mają wielostronny i pozytywny wpływ na ludzki organizm. Zawiera między innymi:

– Witaminy z grupy B, witaminę A, witaminę K i witaminę E, znaną pod nazwą witaminy życia.

– Makroelementy: przede wszystkim magnez, ale też potas, fosfor, cynk, żelazo, wapń, chrom i inne. Wysoka zawartość magnezu sprawia, że kakao jest jednym z najlepszych źródeł tego minerału w diecie.

– Niewielkie ilości kofeiny oraz teobrominę, substancję o łagodnym działaniu pobudzającym i rozluźniającym.

– Anandamid, czyli naturalny kanabinoid produkowany także w ludzkich mózgach, dobrze znany miłośnikom joggingu. To właśnie on odpowiada za tak zwaną euforię biegacza.

– Przeciwutleniacze. Kakao jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy i zawiera ich nawet trzydzieści razy więcej niż zielona herbata.

– Kwasy omega-6, mające pozytywny wpływ na krążenie.

Dzięki zawartości tych i innych substancji, kakao działa rozluźniająco, pobudzająco, obniża ciśnienie i korzystnie wpływa na układ krwionośny. Dzięki zawartości anandamidu i tryptofanu (prekursora serotoniny, odpowiadającej za odczucie szczęścia) poprawia także humor.

Jak jeść surowe kakao?

W przeciwieństwie do kakao w proszku, kakao surowe jest na ogół sprzedawane w formie całych ziaren i pierwszy kontakt z nim może przynieść pewne zaskoczenie. Ziarna mają specyficzny, gorzko-kwaśny smak i kruchą konsystencję. Można je jeść bez niczego, ale dobrze sprawdzają się też jako dodatek do posiłków, przede wszystkim do jogurtów, musli, owsianki czy nawet płatków kukurydzianych.

Surowe kakao można samodzielnie zmielić i spróbować przygotować z niego zdrowy napój, idealny na dobry początek dnia.

Gdzie zaś je kupić? Surowe kakao jest dostępne w sklepach z żywnością ekologiczną, w Internecie oraz w niektórych supermarketach.

Konopne odżywki białkowe dla wegan i wegetarian

Od kilku lat możemy odnotować znaczący wzrost zainteresowania produktami konopnymi. Konopie należą do roślin o wyjątkowo szerokim zastosowaniu. Najbardziej znane są z narkotycznych właściwości ich kwiatów, ale można je też z powodzeniem wykorzystywać w medycynie, w branży tekstylnej, spożywczej i kosmetycznej. Olej wytwarzany z nasion konopi można śmiało zaliczyć do superżywności, jednak z ziaren tej egzotycznej rośliny można wytwarzać jeszcze jeden interesujący produkt: białko konopne.

Pełnowartościowe białko roślinne.

Głównym problemem wegan i wegetarian, szczególnie tych, którzy są zainteresowani uprawianiem aktywności fizycznej i sportem, jest dostarczenie w diecie odpowiednich ilości pełnowartościowego białka. Ponieważ nie spożywają mięsa, są skazani na białka roślinne, a te często nie zawierają wszystkich niezbędnych aminokwasów. W efekcie konieczne jest spożywanie różnych produktów roślinnych,aby uzyskać wszystkie niezbędne aminokwasy.

Konopie wyróżniają się na tle innych roślin tym właśnie, że wytwarzane z nich białko jest pełnowartościowe, czyli zawiera wszystkie potrzebne aminokwasy egzogenne. Pod tym względem mogą konkurować jedynie z soją.

Buszujący w konopiach: co się kryje w ziarnach?

Białko konopne wytwarza się z ziaren w procesie oddzielania oleju. Sucha frakcja, która pozostaje po wytłoczeniu oleju, jest suszona i mielona, wskutek czego otrzymujemy gotową odżywkę.

Wskaźnik wartości biologicznej (BV) dla konopi wynosi 74 i jest porównywalny z soją, najbardziej znanym źródłem pełnowartościowego białka roślinnego. Aminogram konopi, czyli skład poszczególnych aminokwasów, jest korzystny. Warto tu odnotować znaczną zawartość argininy. Arginina jest odpowiedzialna za wytwarzanie tlenku azotu w organizmie i poprawia dostarczanie składników odżywczych do mięśni, co sprzyja osobom ćwiczącym siłowo.

W białku konopnym znajdziemy także pozostałości oleju konopnego, który zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Proporcja obu rodzajów kwasów, która ma duże znaczenie dla ich działania, jest odpowiednia i wynosi mniej więcej pięć do jednego, z przewagą kwasów omega-6.

Jak je przyjmować?

Białko konopne, jak większość odżywek białkowych, ma postać proszku. Konsystencja, smak i rozpuszczalność mogą się różnić w zależności od producenta i przebiegu procesu produkcyjnego, jednak większość osób opisuje smak białka z konopi jako ziemisty i niezbyt apetyczny, ale nie jako szczególnie niesmaczny.

Podobnie jak wszystkie inne odżywki białkowe, białko z konopi można spożywać bez niczego, pod postacią wodnej zawiesiny, ale zdecydowanie lepiej sprawdza się jako dodatek do koktajli i potraw, na przykład do owsianki, płatków kukurydzianych czy musli.

Powinno się je przyjmować dwa razy dziennie, a jednorazowa dawka powinna wynosić około trzydziestu gramów. Najlepszą porą na spożywanie białka jest czas po treningu siłowym, jeśli zaś nie trenujemy, to warto spożywać je w ciągu dnia i wieczorem.